Podcastit digitaalisen markkinoinnin tukena

Podcastit ovat lähtökohtaisesti melko vapaamuotoisia puheohjelmia. Kuka tahansa, jolla on tietokone tai älypuhelin, josta löytyy sekä mikrofoni ja/tai kamera, pystyy tuottamaan podcasteja. Nykyään kyseiset puheohjelmat on tapana myös videoida ja ladata videot esimerkiksi Youtubeen.


Laadukkaan podcastin tuottamiseen ohjelman vetäjä ei välttämättä tarvitse itse asiantuntemusta keskustelun aiheesta, mikäli ohjelmaan saadaan houkuteltua asiantunteva vieras keskustelemaan. Hyvät keskustelutaidot helpottavat menestyksekkään ohjelman tuotannossa enemmän kuin monialainen asiantuntemus, koska kuulijoiden joukossa todennäköisesti hyvin harva on asiantuntija keskustelun aiheesta. Asiaan ensi kertaa tutustuvan onkin helpompi samaistua aiheesta tietämättömän vetäjän kuin vuosikausia asiaa tutkineen ammattilaisen järjenjuoksuun.

Youtube ylivoimainen sosiaalinen media podcastien tuottajille

Youtube on loistava palvelu ja sosiaalinen media podcastien jakamiseen. Youtubella on 2 miljardia aktiivista kuukausittaista käyttäjää. Lisäksi Youtubeen ladatun sisällön voi vaivattomasti jakaa missä vain – blogissa, kotisivulla, sosiaalisessa mediassa tai viestipalvelussa.

Merkittävää suosiota alustalla podcastien saralla nauttii yhdysvaltalainen Joe Rogan, jonka lähetyksiä on toistettu Youtube-palvelussa yli 2,6 miljardia kertaa. Voisikin siis sanoa, että podcast on mediana onnistuessaan varsin suosittu tapa jakaa sisältöä.


Joe Rogan

Markkinointi podcastien välityksellä

Youtubeen ladattujen podcastien välityksellä on mahdollista markkinoida tuotteita. Periaatteessa Youtuben suositut yksittäiset kanavat voivat toimia nykyään kuin mikä tahansa perinteinen kaupallinen TV-kanava. Kun kanava saa tarpeeksi suosiota, kanava voi aloittaa kohdennetun markkinoinnin tuottamisen kanavan kuluttajille.

Yritysten kannattaakin pitää silmällä esimerkiksi nousevia Youtuben podcast-toimittajia. Suosion juuri saavuttaneiden tai vasta sinne nousevien kanavien välityksellä tapahtuva markkinointi on todennäköisesti melko edullista toteuttaa suhteessa perinteisiin medioihin, sillä Youtube-kanavan ylläpito ei vaadi suurta tiimiä tai kalliita tiloja/kalustoa – tietokone ja internet-yhteys riittää.

Onnistuessaan podcast-kanavat saattavat kerryttää fanikunnan, joka seuraa julkaisuja ja kuluttaa aina kanavan uuden materiaalin lähes sisällöstä riippumatta. Jos kanavan puheenaiheet ja yrityksen tarjonta kohtaavat, voidaan parhaassa tapauksessa saada aikaan videoiden yhteydessä tapahtuvan markkinoinnin avulla molempiin suuntiin hedelmällinen, pitkäaikainen yhteistyö yrityksen ja toimittajan kanssa. Yritys saa vakinaistettua yleisön markkinoinnilleen ja näin yrityksestä tulee kanavan yleisölle tuttu. Kanavan pitäjä taas saa itselleen kenties jopa kuukausittain kasvavan tilipussin ja arvokkaan aseman yrityksen brändissä.

Näin digitaalinen markkinointi tuo yhteen eri tahoja “win-win”-henkisesti ja luo sisällöntuottajille jatkuvasti uusia työllistymismahdollisuuksia.

Leave a comment

Design a site like this with WordPress.com
Get started