Tekoälyn sovelluksista yleisesti

Tekoäly on ottanut jalansijaa teollisuuden tarjonnassa ja monien arjessa. On älykelloja, älyvaloja, älysormuksia, älyrannekkeita, älyhammasharjoja – älyä on tarjolla ihan älyttömän paljon! Tarkastellaan hieman, mitä älykästä tämä hetki ja tulevaisuus tarjoavat.

Tekoäly auton ratissa

Tesla, Inc. on yhdysvaltalainen, pääosin sähköautoja tuottava ja kaupitteleva yritys, jonka missiona on vauhdittaa ihmiskunnan energiankäytön siirtymistä kestävämpään suuntaan. Tämän lisäksi Tesla kehittää tekoälyä autoille. Teslan tekoäly osaa nykyään hallita auton ohjausta, kiihdytystä ja pysäyttää auton automaattisesti valoihin ja stop-merkkeihin. Yritys lupaa, että lähitulevaisuudessa auto voi täysin itsenäisesti ajaa työmatkan kotoa työpaikalle. Lupaus herättää kysymyksen: Miten ihmeessä liikenteen tuhannet ja taas tuhannet tilanteet voidaan automatisoida?

Tesla kehittää autojen tekoälyä keräämällä dataa reaaliaikaisesti lähes miljoonan autonsa voimin suoraan liikenteestä. Auto kerää liikenteestä dataa – esimerkiksi yksityiskohtia tiestä, tien varrella olevista objekteista, risteyksistä – jonka auto toimittaa Teslan datakeskuksiin internet-yhteyden välityksellä. Tekoäly käsittelee datan ja “opettelee” uutta liikenteestä. Periaatteessa siis tällä hetkellä on mahdollisuus antaa autolle 24 miljoonaa tuntia ajo-opetusta vuorokaudessa.

Eikä tässä vielä kaikki. Mitä enemmän Teslan tuottamia autoja on liikenteessä, sitä suurempi määrä dataa kerätään ja sitä paremmaksi tekoäly siis kehittyy. Tulevaisuudessa oppituntien määrä voi olla paljon suurempi.

Tekoäly ratissa

Tekoäly asiakaspalvelussa

Yritykset luontaisesti haluavat tarjota asiakkailleen miellyttävän asiakaskokemuksen. Taannoin puhelimessa on voinut joutua roikkumaan jopa tuntikausia, ennen kuin vapaa asiakaspalvelija on ollut saatavilla. Tästä ollaan toivottavasti tekoälyn turvin vapautumassa lopullisesti. Yksi asiakaspalvelun ammattilainen luonnollisesti voi vastata tehokkaasti vain yhteen puheluun kerrallaan. Tekoäly, jolle on opetettu samat vastaukset samoihin ongelmiin kuin ihmisellekin, voi sen sijaan ratkoa useita ongelmia monien asiakkaiden kanssa yhtäaikaisesti. Samalla yritykseltä vapautuu resursseja siirtää työvoimaa asiakaspalvelusta esimerkiksi liiketoiminnan kehittämiseen.

Asiakaspalvelija työssään

Tekoäly ja opetustyön tulevaisuus

Tämä kappale on täysin fiktiivinen pohdinta opetuksen tulevaisuudesta.

Ajatellaan, että rakennetaan robotti, joka on kytketty alati päivittyvään tietokantaan, jossa on kaikki saatavilla oleva tieto tieteestä kuin tieteestä. Tietyssä mielessä siis lähes pohjaton tietopankki, joka on täynnä ainoastaan tieteen avulla tosiksi todettuja asioita – vieläpä sopiviksi paketeiksi jaettuina (esim. oppitunneittain tai kursseittain valikoitava opetuspaketti). Tieto itsessään ei vielä ole sen tae, että sitä voi soveltaa – se pitää ymmärtää, jotta sitä voi käyttää. Tässä tarvitaan tekoälyä – opetustyön automatisointia.

Ajatellaan siis, että edellä mainittu robotti on kytketty myös kaikkeen saatavilla olevaan dataan opetustyöstä. Oppilaasta riippumatta on siis todennäköistä, että tehokas tapa opettaa löytyisi kyseiseltä robotilta. Robotti myös oppisi oppilaan oppimismetodeista jatkuvasti lisää ja lähettäisi dataa keskukseen, josta päivitetty tieto leviäisi muille samanlaisille opettajaroboteille, jotta niiden työ tehostuisi.

Oppilaan oppimisesta olisi myös mahdollista kerätä ajankohtaista dataa – “Biologia 1-kurssin sisällöstä oppilas osaa 79%, mutta fotosynteesi vaatii kertausta“. Näin opetus saataisiin tehokkaammaksi sekä opetustapojen ja oppimateriaalien kannalta. Lisäksi oppilaan kehityksen seuraamisesta olisi mahdollista saada tarkkaa dataa, mikä helpottaisi oppilaan voimavarojen keskittämistä oikeisiin, vielä oppilaalle hankaliin osa-alueisiin.

Olemme uuden äärellä. On mahdotonta tietää, mitä tulevaisuudessa toteutetaan – voisi kuitenkin väittää, että paljon sovelluksia tekoälylle.

Leave a comment

Design a site like this with WordPress.com
Get started