Digitaalisten hyödykkeiden kauppiaat – huomio

Verkkopalvelu on digitaalinen hyödyke. Digitaalisina hyödykkeinä voidaan pitää myös esimerkiksi äänikirjoja, verkko-oppitunteja, webinaareja sekä verkkosivujen “rakennuspalikoita” (logot, ikonit, teemat, sovellukset).

Periaatteessa kuka vain voi ryhtyä digitaalisten hyödykkeiden kauppiaaksi. Logojen ja ikonien suunnittelemiseen löytyy jokaiselta tietokoneelta tarvittavat työkalut, yksinkertainen piirto-ohjelma on riittävä lähtökohta taitavalle tekijälle. Esimerkiksi sosiaalisissa medioissa sydän ja puhekupla ovat varsin yleisiä ikoneita ja eri alustoilla on tunnistettavat, varsin yksinkertaiset logot. Lähes jokainen verkkokauppa tai uusi applikaatio tarvitsee myös logon ja ikoneita, jotka helpottavat sivustojen ja applikaatioiden käyttöä sekä pehmittävät käyttäjäkokemusta.

Yksinkertaisia ikoneita


Sosiaalinen media verkkopalveluiden myynnin tukena

Onnistuakseen digitaalisten hyödykkeiden myynnissä tieto tuotteista on levitettävä mahdollisimman laajan yleisön tietoisuuteen. Hakukoneoptimoinnin lisäksi kannattaa valjastaa eri sosiaaliset mediat yrityksen markkinoinnin tueksi.

Facebook on alustana suosittu ja viimeaikaisen australialaisen tutkimuksen mukaan Facebookin käyttäjät tarkastavat yli 25 kertaa viikossa, mitä Facebookiin on päivitetty. Onkin siis suotavaa päivittää usein ajankohtaista sisältöä yrityksen Facebookin kautta, jotta yritys pysyisi käyttäjien mielissä.

Twitterillä on suhteessa muihin sosiaalisiin medioihin huono sijoitetun pääoman tuottoaste, mutta se soveltuu hyvin markkinointiin. Twitterin reaaliaikainen ja erittäin pikaisesti päivittyvä lyhyiden viestien virta tekee siitä kenties “nopeimman” kaikista medioista – erityisesti uutuuksien markkinointi ja juuri nyt tapahtuvat asiat kannattaakin ottaa ensin käsittelyyn Twitterissä. Markkinoinnin ammattilaiset ovat havainneet, että kuvien lisääminen twiitteihin lisää uudelleentwiittausten todennäköisyyttä 150%. Uudelleentwiittaukset taas tuovat ilmaista palstatilaa muiden käyttäjien tileiltä, jolloin alkuperäinen viesti saa yhä suuremman yleisön samalla vaivalla.

Instagramilla on miljardi kuukausittaista käyttäjää ja käyttäjät käyttävät keskimäärin 28 minuuttia päivässä alustalla. Instagramin “influensserit” – suositut käyttäjät – kannattaa ottaa mukaan yrityksen markkinointiin, koska eri aloilla menestyneiden suosittujen käyttäjien tileillä on todennäköisesti keskimäärin erilaiset (ja suuret) yleisöt. Influensserit voivat päivityksillään tuoda esille, miten he käyttävät yrityksen palvelua tai tuotetta ja näin potentiaaliset asiakkaat saavat heti käsityksen siitä, mitä yritys oikeastaan kauppaa ja mihin se soveltuu. Instagramia voi myös käyttää yrityksen arvojen esille tuomiseen “motivaatiopostauksilla” – usein melko juustoisilla lausahduksilla, jotka sisältävät positiivisen viestin. Ajatukseen törmätessään dopamiinitulva täyttää asiakkaan mielihyväreseptorit ja luo vastustamattoman kuvan yrityksestä, joka ajatuksen jakaa.

Motivaatiopostaus

Sosiaalisen median merkitystä markkinoinnin saralla ei kannata siis ylenkatsoa. Somestrategiaan kannattaa panostaa alusta pitäen, koska yrityksen digitaalinen jalanjälki on samalla digitaalinen käyntikortti ja ensivaikutelma annetaan aina – myös digitaalisesti – vain kerran.

Leave a comment

Design a site like this with WordPress.com
Get started